بررسی تطبیقی مجازات قطع عضو در حدّ سرقت از دیدگاه مذاهب اسلامی

نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:

چکیده حدّ سرقت یکی از حدود الهی است که اجرای  آن در حفظ نظم و امنیت جامعه نقشی مهم و کلیدی را ایفا می­کند. اما اجرای این حدّ به دلیل آن که با قطع عضوی از بدن مرتکب جرم همراه است، مستلزم احراز جمیع شرایط لازم می­باشد و با توجه به اهمیت حفظ جان و سلامت افراد، حکم نمودن به اجرای آن، نیازمند دقت کافی در ادله اثبات آن است. لیکن مسئله مورد بحث این است که با وجود اتحاد نظر در اصل اجرای حدّ سرقت در میان مذاهب اسلامی، در مورد شرایط سرقت مستوجب حدّ، چگونگی اجرای آن و میزان قطع عضو در دفعات مختلف ارتکاب جرم اختلاف­نظرهایی در میان علمای امامیه و اهل سنت مشاهده می­گردد که در برخی موارد با یکدیگر کاملاً در تضاد می­باشند. در این مقاله دیدگاه­ها و نظرات فقهای شیعه و سنی در این زمینه بررسی شده و تفاوت­های میان آن­ها بر اساس ادله ارائه شده توسط هر یک از طرفین بیان شده است. واژگان کلیدی:سرقت، حدّ قطع، اسلام، امامیه، اهل سنت .

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

قطع عضو به عنوان حد از دیدگاه مذاهب اسلامی

سرقت و محاربه از جمله جرائمی هستند که از زمان شکل¬گیری جوامع وجود داشته¬¬اند و در جوامع مختلف برای آن مجازاتی در نظر گرفته شده است. در شریعت اسلام برای پشگیری از ارتکاب چنین جرائمی مجازات هایی متناسب با آن، تشریع گردیده است. از جمله این مجازات ها، مجازات قطع عضو سارق و محارب است که در صورت تحقق شرایط آن اجرا می¬شود. قطع در لغت به معنای ابانه و جدا کردن است. نزد اکثر فقهای امامیه قطع حقیقت در اب...

15 صفحه اول

مطالعه تطبیقی مجازات سرقت در فق مذاهب اسلامی

این پایان نامه به موضوع مطالعه تطبیقی مجازات سرقت در فقه مذاهب اسلامی پرداخته است و از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است. در مقدمه بیان موضوع و جایگاه آن در فقه و حقوق اهمیت و انگیزه پرداختن آن سوالات کلیدی مطرح شده است. در فصل اول تعریف جرم و مجازات و مجرم تاریخچه مجازات در میان ملل و ادیان مختلف فلسفه مجازات و مبانی آن اصول کلی حاکم بر مجازات و انواع مجازات ذکر شده است. در فصل دوم فلسفه حد سرق...

15 صفحه اول

واکاوی فتوای استثنای مادر از مجازات حد سرقت

قانون مجازات اسلامی در ماد هی 278 مطابق نظر فقهای امامیه برای جرم سرقت حدی مجازات خاصی پیش بینی کرده است، امّا در بیان شرایط و خصوصیات جرم مذکور، مواردی چند از شمول این حکم استثناء شده اند؛ از جمله در صورتی که سارق، پدر یا جد پدری صاحب مال باشد (بند «ج» ماده ی 268). لیکن بر حسب عمومات و اطلاقات قانونی و مطابق نظر مشهور فقهای امامیه، مادر صاحب مال از عقوبت در نظر گرفته شده مستثنی نیست. از بین متق...

متن کامل

پیوند عضو پس از اجرای حد و قصاص از دیدگاه مذاهب فقهی

یکی از مسائل مهم عصر حاضر در حوزه فقه و حقوق پزشکی، پیوند عضو قطع‌شده پس از اجرای حد و قصاص است که فقها دیدگاههای مختلفی درباره آن ارائه کرده‌اند. از جمله اسباب این اختلاف، استدلال به نصوص ظنی‌الدلاله و نیز تعارض بین مقاصد شریعت در بیان احکام است. از جمله مقاصد اجرای مجازات، تنبیه و تربیت جانی، تشفی خاطر مجنی‌ٌعلیه (رضایت او) و تأمین امنیت جامعه است که مورد اخیر، مقصد غایی در باب حدود و رضایت مج...

متن کامل

حکم پیوند عضو قطع شده پس از اجرای حدّ سرقت

گذشته از فلسفه اجرای حدّ سرقت که به منظور مصلحت عموم مردم و با هدف جلوگیری از فساد و نشر فجور و سرکشی افراد متخلّف در دین مبین اسلام تشریع شده است امروزه در پرتو پیشرفت علم پزشکی در زمینه­ پیوند اعضاء، این سؤال مطرح می شود که آیا از نظر فقهی می توان به جواز پیوند دست یا پای قطع شده شخص سارق به بدن وی پس از اجرای حدّ سرقت، حکم کرد یا نه؟ اختلاف نظر فقها پیرامون جواز یا حرمت این عمل، و نیز این­ که آ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 9  شماره 4

صفحات  81- 104

تاریخ انتشار 2017-02-19

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023